söndag 14 juni 2009

Sjösättning





Båten är sjösatt och motorn fungerade även i år! Helt grymt skönt. Motorn är visserligen ganska ny, men det är verkligen ingen garanti när den stått i källaren hela vintern. Luma har gjort sin premiärtur i ny flytväst tillsammans med kompisen Rose-Marie. Det gick bra, lite otäckt om vi gasade men mest spännande. Väldigt ivrig blev hon när vi skulle lägga till vi en liten holme, hoppsan så dök hon på huvudet rätt ner i tången. Men hon kravlade sig upp själv innan jag behövde gripa in. Hon är inte det minsta rädd för vatten och det känns skönt. När vi åkte hem igen hade hon hunnit drutta i en gång till när hon busade med R-M och satt i sig diverse tång och gamla krabbskal. Urk. (Det kom upp inne på sjöbon sen). Känns som en bra första tur.



Jag har en gammal visselpipa som jag använde till inkallning av Primus. Har bara helt glömt av den men tyckte att det var på tiden att börja träna in den på Luma. Inte så svårt tänkte jag... Hm...blåste försiktigt i den och Luma sprang och gömde sig? Köttbullebiten som jag skulle ge henne samtidigt, den rusade R-M fram och tog, hon är inte snarbedd. Så nu har vi haft visselterapi en stund: jag visslar jätteförsiktigt och bjuder direkt in till toklek i sängen. När vi rullat runt där en stund, vågade jag mig ut i köket och visslade....väntade...tyst...sen kom hon smygande! och blev jätteglad när hon såg mig på golvet. Knäpphund, hon brukar inte vara speciellt rädd för saker, jag blev verkligen snopen....Vi får nog fortsätta med visselterapin ett tag.

5 kommentarer:

Cam sa...

Hej Jenny
Jag brukar smyga omkring här inne och läsa om Lumas eskapader. =D
Ni verkar ha det mysigt.
Blev så ledsen när jag läste om Rocko, det är så synd att de finns med oss så kort tid, men det är tur att de ger oss en sådan glädje under tiden.
Sen fnissade jag lite när jag läste hos Myran att Luma har en juckgris, undras om det är något som är specifikt för d/s...Elvira..hon har en knullkanin.
Ha en skön sommar !

Myran & Matte sa...

Du är en modig typ! Fast lite fundersam kan man ju bli...båtmotor okej, visselpipa äcklig. Ta med dig juckgrisen nästa gång så backar han säker upp dig.

King sa...

Tjusiga bilder som vanligt!

Roligt med båttur och skönt att det gick bra, trots hund över bord!

Vissa visselpipor kan man skruva och ändra ljudet på den? Pompe tycker att vanliga människo visselpipor är hemska, han drar ihop sig och nästan ryser av obehag, men hundpipa går bra.

Juckdjur - nu får ni ge er tjejer! Vi har inga juckande hundar alltså inga juckdjur heller.

Josefin sa...

Hej!

Jag kom in på din blogg av en slump men så upptäckte jag att du och Luma måste vara dem som min svärmor Birgitta pratat om! Jag och min sambo har en gårdshundskille på 10 månader som heter Leo. Om jag inte är helt ute och cyklar så har han och Luma lekt på Västra kyrkogården vid Mariaplan/Sannaplan där han brukar hänga när han blir passad av sin "hundfarmor"!?

Skulle vara kul att träffas någon gång med hundarna! Kul när man har samma raser och så!!

Hör gärna av dig till mig, gremner86@hotmail.com om du har lust!

Med vänliga hälsningar,
Josefin

Hot Hippi sa...

Hej Luma, Vad gott du har de på Koster Min syster och man bodde på Kostergården förra veckan med Bond som njöt av allt spännande på ön.Tycker Luma är en lite tuff tjej som inte bangar för kallt vatten. Vi börjar kvickna till nu så jag hoppas vi ses i Tvååker!