måndag 1 juni 2009

Läxa

Idag har vi tagit tag i läxan som vi fick förra gången på vår kurs. Vi skall använda oss av 4 saker, helst olika. Av de 4 skall vi välja ett föremål och värdeladda det så mycket att hur vi än blandar bland de andra sakerna, så skall hunden alltid välja rätt föremål. Hunden skall markera föremålet genom att tex ställa tassen på det, liggmarkera framför det eller plocka upp det...
Vi var lite slappa med träningen förra veckan (Dalsland kom i vägen) men nu är det full fart fram till "examen" om en vecka.
De här föremålen har jag just nu, tänkte att hunden skall bli grejen. Jag skall plocka in ytterligare en sak, funderar på något som är riktigt svårt för henne, kanske något som är platt. Hon gillar ju att ställa sig på saker, kanske för att tasstargeten var en av de första sakerna hon lärde sig. Om hon inte förstår vad jag menar brukar hon gå och ställa sig på närmsta väska, påse eller liknande. Ibland har hon ställt sig på min fot och tittat uppmanande på mig. Så ett ståvänligt föremål blir en rolig utmaning. Kanske kommer jag att ångra mig när hon springer dit och stampar....

3 kommentarer:

Myran o Matte sa...

Vilken rolig grej att få fram ett "favoföremål". Mycket användbart! Varför använder du inte den berömnda musen?

Udo sa...

Cartman och matte började igårkväll. Efter mindre än tre minuter hämtade han plastkossan från 1 meters håll och la den i mattes hand. Det märks att han är min son - så begåvad!!!

King sa...

Fido krokodilen hälsar tll Puman att det låter kul med att träna föremål!

Jag hade en tax som kunde namnen på alla sina leksaker, utan att ha blivit tränad! Frågade vi var grodan var så hämtade hon den! Hade vi gömt den så letade hon rätt på den!!!