torsdag 18 juni 2009

Rose-Marie

Ösregn, massor av hårt regn som bara vräker ner. Rose-Marie tyckte att det var ok, Luma fick jag släpa runt tills hon gjorde en pliktkorv och sen skyndade vi in igen. Jag har plockat fram värmefläkten ur garderoben, mest för hundarnas skull. Det blir lätt lite rått inne i stugan som har englasfönster och bristfällig isolering. Rose-Marie har hållt oss vakna genom att varannan timme rusa ner ur sängen och skälla mot fönstret. En räv har sitt stråk genom trädgården, jag tror att det är den hon hör. Luma har sett helt nyvaken och förstörd ut varje gång R-M har väckt oss.


Myrans matte undrade vad Rose-Marie är för sort. Hon är en blandning mellan pudel och jack russel. Det är vår kompis Udo som är pappan. För 2 år sedan gjorde han en minst sagt oväntad påsättning mitt under en promenad med sin dagmatte och hennes fina hund Fanny. Det blev 3 söta valpar, 2 killar och 1 tjej. En kille, Cartman, fick flytta hem till Udo, den andra, Max, flyttade hem till Udos morfar och mormor på landet i Skåne och lilla Rose-marie kom till mina föräldrar. Förutom då det faktum att Rose-marie är så väldigt verbal så är hon en superhund. Hon är lyhörd, lättlärd, glad och mysig. Hon är lydig utan att någon tränat speciellt mycket med henne, och hon jagar inte, vilket gör att hon alltid kan vara lös i skogen. Sen är hon en riktig surkärring om någon hanne är för närgången, men det får man ta! Hennes frisyr?...Den är silkesmjuk och lockig och är liksom av en annan kvalitet än resten av pälsen...
R-M med fina mamma Fanny
Hela familjen samlad. Lånad bild av Cecilia Svensson.

2 kommentarer:

Myran o Matte sa...

Hon är ju hur cool som helst Rose-Marie! Frissen i synnerhet...fniss.
Tycker Udo gjorde ett kanonjobb!
Hade själv en blandishund för många år sedan (Jack russel + Västgötaspets). Får nog aldrig en så duktig lydnadshund mer i mitt liv.

King sa...

Helt fräck- alltså en riktig gatukorsning som vi säger här på Sveriges "baksida"!!!!

Jag tycker att Rose-Marie ser ut som om hon har lite Kinesisk nakenhund i sig - om man tittar på frisyren?

Ha' en härlig midsommar trots allt regn!