söndag 29 mars 2009

Utställning



Vi har utställningsdebuterat i valpklass i Tvååker idag! Vi fick inga rosetter eller plaketter med oss hem, men jag är så jäkla nöjd med vår dag. Utställningen var i ett ridhus och jag har hört att det kan vara en ganska skrämmande miljö. Det var lite otäckt i början men efter typ 30 sek så var det inte alls läbbigt längre. Vi nosade, åt lite hästbajs och busade. Det var 6 tikar i Lumas klass och jag tyckte att hon skötte sig jättefint. Första varvet nosade alla valparna i marken, andra varvet var det lite mer kontakt. När det sen skulle visas på bord och ställas upp var vi sist i kön och fick vänta ganska länge. Då tyckte jag att Luma kroknade lite, kanske var det för att jag var lite nervös, kanske blev hon miljöpåverkad just då. Domaren var mjuk och varsam när valparna visades på bordet och Luma fick en puss efter att hon visat tänderna. När vi sen skulle springa och visa upp oss enskilt så piggnade hon till ordentligt och såg glad ut.

Vi blev utgallrade i första omgången, men jag är så himla glad att hon var så duktig. Tycker också att kritiken var helt ok. Vi stannade kvar och tittade på resten av gårdshundarna och Luma låg oberörd i mitt knä och åt på en tjursnopp. Det är det som känns så jäkla bra, att hon klarade miljön på ett helt fantastiskt sätt. Bästa Lumapuma!

Kritiken löd:

Feminin tik, Flat skalle, Gott nosparti, Bra hals, Bra rygglinje, Kunde ha skuldran mer tillbakalagd, Tillräcklig bredd i bröstkorgen för sin ålder, Passande benstomme, Skjuter gärna upp ländryggen i rörelse.


Domaren går runt och hälsar på tikarna i öppenklass. Duktiga Elsa står först, Lumas
lekkompis.
Freja var med på vår ringträning, också duktig idag och gick så himla fint!
De här pälsbollarna var lite otäcka! Shetland sheepdog har verkligen en otroligt ful utställningsfrisyr!
En tur till Amundön med Anna och Felix fick avsluta dagen. En fantastisk vårkväll!
Felix matte delar ut lever.

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Men grattis till utställningsdebuten! Vad skönt att allt gick bra. :)

King sa...

Grattis & kul att det gav mersmak!
All träning är bra träning och nyttigt. Valpklass är valpklass och perfekt att börja med, dom ska vara taniga och valpiga! Sen efter ett par år så börjar dom att biffa till sig. Luma är en riktig puma!
Ha' det bäst!

Hot Hippi sa...

Hej på Er,
Vad roligt att det gick så bra med er första utställning. Viktigaste är ju att det är en positiv upplevelse och hon är ju så fin lilla Luma. Var ju jättebra omdömme.
Jag ska försöka hitta någon utställning.Blev sporrad nu när vi klarade Annes träning så bra.

Lina sa...

Jättekul att läsa om utställningen. Att det är roligt är viktigast av allt och kritiken var väl jättefin! På fredag skall Cärla på inofficiell utställning. Jag tar det enbart som en träningstävling och skall försöka ha kul inne i ringen, vara glad och ge Cärla positiv energi.