söndag 15 mars 2009

Mötesdag





Idag har Luma och jag varit på föreläsning om RAS och årsmöte på gårdshundsklubben.
Vi började morgonen med en promenad vid havet så att damen skulle få springa av sig lite och vara trött när det var mötesdags.
Föreläsningen av Linda Laikre(forskare i genetik på Sthlms universitet) var jätteintressant och skrämmande, hon berättade och visade exempel på vad som kan hända med en ras om man avlar på fel sätt. Det blev minst sagt heta diskussioner kring gårdshundarnas HD-status...i nuläget har 20% HD och det måste ju såklart bli lägre, och alla måste hjälpa till. För mig känns det ganska självklart att röntga, då kan jag bestämma lite vad jag skall träna utifrån det. Visar det sig att hennes höfter inte är bra, då blir det inte så mycket agility utan någon annan träningsform. Jag vill ju ha henne så länge som möjligt och att hon skall må bra.
På själva årsmötet fortgick diskussionerna kring röntgen och avel och att ev ha ett hälsoprogram på rasen. Det beslutades att man skulle börja arbeta fram det. Toppen.
Luma skötte sig helt exemplariskt, hon låg på sin fäll bredvid min stol. Mesta tiden sov hon och sen prövade hon några knän som fanns i närheten. Jag är riktigt nöjd och stolt över hur hon funkade. Hon verkade ganska opåverkad av miljön och av alla som ville hälsa och titta på henne, skönt.
Det var också trevligt att träffa några av de uppfödare vars hemsidor jag sett eller bloggar jag läst. Flera hade med sig hundar och det var roligt att se så många på samma gång.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Att röntga kommer vara självklart för mig och är även ett starkt önskemål/krav min uppfödare har på mig som valpköpare. Cärla kommer även att mentaltestas i sommar samt ställas ut minst en gång i öppenklass. Att bevara en sund ras är allas vårt ansvar, både som uppfödare och köpare. För det är trots allt köparna som styr marknaden....

Och du, härliga bilder på Luma vid havet!

King sa...

Hej! Kommer på ett sätt som är bättre än att sova med en gårdshund....det är två gårdshundar!!!!!
Häromkvällen undrade jag var King tagit vägen, han låg och sov bredvid sonen på rygg med sitt huvud tätt in till hans huvud! Det är lycka!
Visst är det roligt att träffa alla trevliga hundar och ägare, när vi har träff häruppe så brukar det komma ett drygt 20-tal hundar och alla är personliga till färg och form!
Duktiga Luma att bara vara!!!!
Birgitta

Lena sa...

Hallå där
Ja visst blev det. Är så glad ffa för våra vovvars skull att motionen gick igenom. Tack för att du kom och för ditt stöd. Tack också för länken, ska titta på filmen. Säkert otäckt men man behöver ju sådant för att förstå sitt ansvar när man håller på med uppfödning. Hoppas vi syns igen. Ha det toppenbäst så länge.

//Lena och tjejerna