lördag 10 oktober 2009

Vodou

Idag besökte jag äntligen Världskulturmuseét för att titta på Paraccastextilierna och Vodouutställningen som pågår där nu. Jag har skickat mina studenter dit och det är ju bra om jag vet vad jag sänt dem på. Jag blev helt tagen av båda utställningarna. Paraccastextilierna dels för dess grymma hantverk men också av mönsterrikendomen som borde få en grafittimålare att blekna av avund. Vodouutställningen var större än jag trodde och jag kände mig tagen när jag gick därifrån. Jag tror att jag hade väntat mig en samling dekorerade föremål och flaskor. Istället fann jag svarta rum med enorma speglar med Luciferavbildningar och ännu större mörka rum med grupper av dockor i mänsklig storlek. Dockorna var helt fantastiska i sitt uttryck, enkla och otäcka på samma gång.
Jag smög upp mobilen och försökte ta några bilder lite diskret...





Eftermiddagen blev hundig och vi gick en långpromenad i Änggården tillsammans med en kompis och hennes australian shepherd, Felix. Han är kul, är som en bulldoser i terrängen och Luma hänger såklart med. Efteråt blev vi bjudna på varm choklad och bulle, Luma bjöd sig själv på Felix mat. När vi kom hem igen åt hon ytterligare en stor portion mat, juckade lite på sin blåa nalle och sen somnade hon som en stock. Skönt. Bra dag.

2 kommentarer:

Myran o Matte sa...

Oj, så hade inte jag förväntat mig att vododockorna skulle se ut. Har förmodligen sett för mycket film varianter på TV.
Har själv aldrig varit på museet, ren slöhet med tanke på att man är infödd göteborgare, men den här utställningen verkar väldigt spännande...ta sig i kragen, absolut!

Y sa...

Jag cyklar förbi där varje dag och har varit lite nyfiken på den utställningen, och nu blir man ju riktigt sugen! =)

Men du, vilken drömrörmokare du har! Fixar både avlopp och rådjursklövar. =)