lördag 24 oktober 2009

Kurs

Nu är vi hemkomna från dagens kurstillfälle. Ösregn och ganska kallt, det är så synd Luma blir så frusen. Idag var det hopp över hinder, vi fick lära in 2:ans hinder där hunden hoppar från oss istället för emot. En target på andra sidan hindret som hunden springer till. Det gick bra för Luma, hon älskar sin musmatta, det var skönt. Hon har aldrig hoppat några hinder, men häromdagen på GMBK så lät jag henne hoppa ett agilityhinder några ggr så att det inte skulle vara så lockande att gå runt.
Andra momentet på kursen idag var snabba lägganden. Ja, inte för oss då som är nakenfis under magen, men vi ha fått med oss lite verktyg hem så vi kan vänta in lite bättre väder...
Bakdelskontroll var den sista delen idag. Du skall kunna snurra bakåt på stället och hunden följer och flyttar in baken ordentligt. Fröken visade och hon snurrade, vände och backade och hennes vovve satt naturligtvis som klistrad vid hennes ben. Snyggt!
Det fanns olika metoder att träna in detta, Luma och jag lärde ingångar med hjälp av klossmetoden så vi tar upp klossen igen tror jag. I slutet av denna artikel kan man läsa om det.


Så här trött och frusen blir man när man varit på kurs i regn!

Nu är det två tillfällen kvar på kursen och det har varit bra, jag har lärt mig mycket. Problemet är fortsättningen. Efter denna kursen blir det mycket mer individanpassat och Karin tyckte att vi skulle hoppa på "tävlingsgruppen" där man tränar en och en i ca 20 min var, utifrån sin egen nivå. Det låter ju faktiskt bra, MEN då börjar den i januari och då är det snö och kallt. Frågan är om det är bortslösade pengar och Luma bara står och skakar och blir låg, eller om jag kanske skall tänka så att även om hon inte är "med" alla tillfällen, så får man ju ändå med sig massor att träna på hemma iallafall...



4 kommentarer:

Hot Hippi sa...

Vad spännande träning ni har.Jag är lite nyfiken att prova till våren.
Kaninskinn köpte jag på Hundstjärnan för 165:- för ett helt, fint skinn.
Jag har redan börjat med täcke på mina när vi kört kvällskurserna, Hippi fryser mer än Noella men de fryser väldigt lätt och då är inget roligt.
Luma kan knepet med att få upp värmen bäst, mysigt!

Myran o Matte sa...

Så duktiga ni är och särskilt med tanke på väderleken som ju inte är så där väldigt mysig - mycket bättre i sängvärmen.
Nu har jag läst igenom allt som du länkade till och det var mycket bra läsning. Fanny Gott tävlade jag med under en period för många år sedan. Kul, kul och annorlunda var hon!

cecilia sa...

Jag röstar för agilityträning/lydnadsträning inomhus i vinter! Jag ska hyra Hundstället Hjärtat en timme snart för 200 kr/timme, tror jag. Är det en bra lokal så gör jag det flera gånger. Man kan vara flera och dela på hyran...

Emelie och Elsa sa...

Hej! Som jag förstod så fanns det två fortsättningar, en som började lite senare...? Men jag har inte kollat på hemsidan än. Det vore superkul att gå samma fortsättningskurs också tycker jag. Syns på lördag morgon!

Och - Cecilia, Elsa och jag är jättegärna med på inomhusträning i höst!