onsdag 14 oktober 2009

Igårkväll när jag åkte upp till Dals Långed hände något otäckt. Det var kolmörkt och jag hade precis passerat Färgelanda när bilen som ligger framför mig, smäller in i en stor älgko. Jag låg en bit bakom och körde inte så snabbt (tack för det!) så jag kunde göra en lugn inbromsning. Kvinnan som kört bilen fick på varningsblinkersen otroligt snabbt och kom ut ur bilen. Det var glas över hela henne, det rasade av från håret och överallt. Hon var chockad men verkade i övrigt oskadd. En man stannade också sin bil. Älgen hade en kalv som vände på halva vägen och sprang tillbaka in i skogen. Älgkon låg i diket på rygg och var allvarligt skadad, det var väldigt jobbigt att se.
Kvinnan som hade kört ringde 112 och bara en kort stund efter så kom 2 stora brandbilar som spärrade av vägen på båda sidor om oss. De var jätteproffsiga och jag var imponerad över sättet de tog hand om kvinnan. Hon blev mer och mer chockad såklart och ville absolut inte sitta i deras buss i värmen, men de övertalade henne att iallafall sitta lite på trappan med en filt på sig. Ungefär samtidigt som brandbilarna anlände så självdog älgen. Det var bra att den slapp vänta på polisen som skulle skjutit den annars. Kort lidande är bättre, även om det kändes som en evighet när vi stod där och tittade på den.
Kvinnan måste ändå haft änglavakt, dels så kanade älgen av motorhuven och kom aldrig in i bilen och sen när vi tittade närmare in i bilen såg vi att en av sidobalkarna vid framrutan pekade rakt in mot förarsätet. Jag förstår inte att hon inte fick den rakt i huvudet för som det såg ut så borde hon fått det.
Räddningspersonalen tyckte att hon skulle följa med till sjukhuset för att undersöka nacken ordentligt. Jag stannade tills jag såg att hon kom med ambulansen och sen fortsatte jag SAKTA in i Dalsland i kolmörkret.

6 kommentarer:

Myran o Matte sa...

Åh fy sjutton för att få uppleva den händelsen. Det är en ständig skräck jag har att få något vilt på framrutan. Vilken tur att du körde med så bra avstånd och som sagt, kvinnan måste haft en skyddsängel den kvällen.

Lina sa...

Usch, så hemskt och vilken tur att änglarna fanns hos kvinnan. Vi skall vara rädda om våra änglar. De vakar över oss och gör allt för att skydda oss från faror. Förstår att du är skakis. Älgolyckor är otäcka.

King sa...

Hemskt, ryser när jag läser, stackars kvinnan och dig. Även om man kommer undan med blotta förskräckelsen så är det otäckt.

En säker bil, och hålla avstånd är en bra början!

Kör försiktigt i höstrusket!

Ulrika sa...

Men FY så otäckt!! Vilken tur att du inte körde in i baken på henne och att hon verkar ha klarat sig. Stackars kalven, nu har han ingen mamma :( Usch, det här med älgar är hemskt, man får verkligen vara försiktig.

Y sa...

Men fy!! Vilken skräckupplevelse... TUR att ingen (utom den stackars älgkon och kalven som blev moderslös) blev allvarligt skadad. En påminnelse om att köra lugnt - överallt, men särskilt på vägar utan viltstaket!

Kram från oss!

Skogsstjärna sa...

Läskigt, läskigt! Tur att det gick bra för alla människor, även om älgarna inte blev lika lyckligt lottade.