onsdag 28 oktober 2009

Tankar om förändring


Ibland funderar jag på om vi skulle kunna bo på något annat sätt. Jag längtar efter en gräsplätt just nu. Mycket. Och mera utrymme, kanske ett rum till. Men då har jag inte råd att bo i stan längre och hur mycket av min identitet ligger i att bo här egentligen?Det är så ironiskt, jag skulle ha råd att köpa ett hus på 100 kvadrat i tex Dalsland, men jag har inte råd att ha kvar min ateljé om jag skulle välja att flytta till en tvårumslägenhet i stan, knäppt. Ibland tänker jag att jag borde köpa ett hus i Dalsland där jag faktiskt jobbar, för jag avskyr verkligen pendlandet. Jag är inte rädd för att bo på landet, så är jag ju uppvuxen. Men det är en jäkla skillnad på att bo på landet när det tar 3o min till stan, mot att bo på landet (dalsland) när det kanske tar 2 timmar och 30 min till stan...
Luma skulle ju hur som helst älska att ha en egen trädgård att gräva i, men hon skulle säkert sakna sina goa lekkompisar som hon har här. Att hitta ett hundsammanhang, träningskompisar mm är nästan avgörande viktigt.
Hemnet är min bäste vän just nu. Vi blir alldeles säkert kvar här ett tag till, men förändring är årets ord!

3 kommentarer:

Y sa...

Oj, stora tankar! Men jag förstår ditt dilemma... Själv är jag uppvuxen precis som du säger - på landet men med 30 min till stan, och det känns som om det är det enda alternativet i framtiden (det är ju onekligen att ha det bästa av båda världarna). Men visst tänker man ibland på vad man skulle kunna få för sina pengar om man bara vågade flytta lite längre.

King sa...

Inte helt lätt, men viktigt att fundera på. Att ha nära till jobb, familj o vänner är viktigt, inte resa bort all tid.
Hemnet är lite som att spela på Lotto man kan drömma och förkasta och förfasas, men så en dag hittar man helt rätt! Trivs man inte så kan man ju flytta, igen?!
Balans i livet är det viktigaste och våga fundera på Vad behöver jag för att må bäst och vart vill jag då var?

Myran o Matte sa...

Jag gjorde vad du nu tänker på. Bodde mitt i Göteborg med en dröm om landet, skogen och avskildhet. Hittade det optimala huset och flyttade, visserligen bara 3 mil från Göteborg, men har aldrig ångrat mig en dag.