onsdag 21 oktober 2009

Träning



Nu har tiden stuckit iväg så där snabbt igen. På lördag är det kurs igen och då har det gått 3 veckor sedan senaste kurstillfället. Vi har tränat så gott vi kan tycker jag. Vissa saker går bättre, andra går nästan inte alls. Igår åkte vi upp till GMBK och tränade. Det var nyttigt, Luma var mycket mer intresserad av rådjursbajsarna och rottisen på andra sidan planen, än av mig. Jag fick byta leksak 2 ggr innan hon bevärdigade mig sin tid. Jag skall inte bara vara negativ, det var längesedan vi var där så det är klart att det var spännande. På slutet fick vi till några fina ingångar och en liten platsliggning (på min jacka) tillsammans med Felix, så det får jag nog vara nöjd med, med tanke på störningarna. Det har varit ganska tråkigt väder den sista tiden och då har vi mest tränat i ateljén och hemma, klart att det går bättre inomhus...

I morse stannade vi till på en fotbollsplan och tränade ett tag. Underbart väder. Det som börjar funka nu är ingångarna, det blir inte lika många sneda längre, hon klarar också de första stegen i fria följet helt ok tycker jag. I början var det ju svårt att få med henne överhuvudtaget, hon satt som berget på sin rumpa. Ställande under gång, ja det funkar sådär, hon stannar lite tveksamt och det är väldigt svårt för mig att inte börja ge handkommando..Vi hade ju tidigare börjat med "hoppstå" men ärligt så har jag slarvat bort det någonstans, dumt av mig det hade nog blivit tydligare för henne att fortsätta med det. Apporten...den känns som den kommer bli ångestgrejen, det funkar inte alls bra, skall se om jag kan få lite tips på lördag.
Vi avslutade morgonträningen med ett liggande i gräset en stund. Efteråt fick hon spelet med sin leksak, tror hon fick anstränga sig lite för att ligga kvar i det blöta morgongräset, runt-runt hela planen sprang hon.



Vi gick runt hamnen hem, det var fint. Nu skall jag packa för 2 dagar i dalsland, inte supersugen att sätta mig i bilen upp måste jag erkänna..

2 kommentarer:

Myran o Matte sa...

Så bra att ingångarna har börjat fungera. För mig har alltid fria följet varit det viktigaste momentet, dels för att det alltid finns med och att poängen blir höga redan från början och då kan man ha råd att missa något annat (ibland)!
Kör fösiktigt!

King sa...

Kul att du anmält Luma! Det ska bli så roligt att åka. Ser så fram emot att få se alla snygga hundar och förhoppningsvis många Rippåsare.
Störningarna är många för en liten gårdis, jag tror inte att alla förstår att dom helt enkelt tar mer tid på sig för att mogna och att det tar lite längre tid innan lugnet kommer. För Pompe tog det 5 år.
Mitt problem är att King gärna följer efter mig när jag lämnar honom för en inkallning, övar mest nu att han får sitta och så går jag bort, stannar, går tillbaka, allt för att dra ut på tiden. Vill så gärna få gå på nästa Agilitykurs. Vi syns nästa år!