lördag 9 maj 2009

Trött söt-räka



Vi har precis kommit hem från utställningen i Larv som ligger utanför Skara. Luma blev ställd första gången i en officiell klass och jag var ruskigt nervös innan jag kom dit. Vet egentligen inte varför, jag har ju bara tänkt ställa henne ett par gånger mest för kul, men av någon anledning har jag velat ha henne "godkänd", alltså en 1:a eller en 2:a på officiell utställning. Det blev en 2:a för oss och det är jag helnöjd med i dagsläget. Vad jag är allra mest glad över idag är att hon har varit så himla duktig. Fullt av hundar, helt ovan miljö och hon är helt cool. Inne i ringen (8 juniortikar)så var hon med mig hela tiden, busade med musen och höll kontakt. Inget dragande i kopplet och inga som helst problem på bordet. Bara svansvift. Så faktum är att även om vi blivit oplacerade så hade jag kännt mig som en storvinnare idag. Idag var Luma bäst och coolast! Det var svårt att se att Luma för ca 6 månader sedan skrek av skräck när hon såg en annan hund (efter påhoppet av den lösa goldenhannen).
Stundtals ösregnade och stormade det, ingen höjdare för frusna gårdshundar, de flesta gick och kutade i blåsten.
Domarkritiken idag: Vackert huvud, feminint uttryck, korrekta öron, bra nosparti, mörka ögon och goda frambensvinklar. Men alltför fallande kors och rör sig något underställt.

Jag har inte så mycket att säga om den kritiken, jag kan bli lite full i skratt när jag tittar på henne nu, för hon ser lite ut som en räka. Jättefin räka såklart, men trots hyfsad aptit så är hon nästan ihålig över länden, hon har lite att växa i. En ganska lustig sak med kritiken, det är att när jag ställde henne förra gången, då var ju kritiken tvärtom, dåliga vinklar fram, men bra bak... Antingen en viss smaksak eller så har hon faktiskt vuxit sedan sist vilket absolut kan vara möjligt. Nu skall jag nog iallafall inte ställa ut igen förrän hon har vuxit på sig lite mer.

Men jag måste säga att det är ganska kul. Roligt att titta på och träffa hundar och hundfolk och att ha en "hundig" heldag. Ja, och lite shoppat blev det ju också, det hör till. En leksak som flyter(någongång kommer hon nog på att hon kan simma), en ny klotång och en stor påse med blandade torkade köttbitar (lever, hjärta mm). Vi träffade också Lumas uppfödare, Martina, och det var roligt att visa Luma för henne. Tydligen håller Luma på att bli en exakt kopia av sin farmor. Skulle vara roligt att se henne.
Nu är vi supertrötta båda två, Luma har bäddat ner sig och jag skall nog knalla över till kiosken och köpa en godispåse till kvällens TV-tittande....

5 kommentarer:

King sa...

Grattis!!! Fin kritik! Varje domare tycker som dom vill...
Dom ska vara tunna och räkiga som små, det kralliga ska komma sen runt 2 så är dom färdiga med bredd framtill. Kul att Lima tycker att det är kul!!!
Häromdagen såg jag en hundägare som körde tub på sin hund och då tänkte jag på er.
Jag har sett bilder på Kings halvbror han är en sötnos han också!
Ha' det bäst!

Hot Hippi sa...

Så kul att ni var nöjda.Det är som du säger roligt att se dem hantera miljön också.Måste varit ett hav av hundar i dag.
Hippi har hämtat sig nu och sista tabletten i morgon.Däremot matte blev deckad i dag av en jätteförkylning!

Udo sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Udo sa...

Vinklar??? Det är ju lukten som räknas. Jag tycker Luma borde vunnit.

Myran och Matte sa...

Men oj så synd att vi inte visste att ni var i Larv. Då kunde vi ju ha träffats live! Myran ställdes också ut i juniorklass och det gick så bra, så bra. Har lagt in en rapport med foton på hemsidan.
Du skall se att Luma kommer att bli hur fin som helst vad det lider. Alla juniorhundar ser ju lite halvknepiga ut. Och bäst av allt; du är nöjd själv!