onsdag 13 maj 2009

Kurskväll

Igår var det klickerkurs på schemat igen. Vi var bara två deltagare denna gången, förutom Luma var där också en svart flatteliknande blandrastik, Bella. Vi fick jobba ordentligt och massor av hjälp. Bella jobbade med rutan och hennes bästa belöning var att fröken Jenny studsade in i rutan och gosade runt med henne.
Jag och Luma fick börja att köra burlekar en stund. Det var bra, ett tag sedan vi gjorde det nu. Hon kom ihåg ganska bra, skall inte släppa det denna gången. Vi varvade med "hoppstå" och större störningar där. Luma smäller ner sina små tassar ordentligt i backen och börjar stå hyfsat stabilt nu.
Vi avslutade med lite inkallningsövningar. Det gick till så att jag satte Luma och gick bort en ganska bra bit. På mitten ungefär satt Jenny med en jätterolig leksak som Luma väldigt gärna ville ha. Sen kallade jag in henne och meningen var då att hon skulle kanske tveka lite vid Jenny men ändå välja mig och som belöning för att hon kom till mig skulle hon få springa till den roliga leksaken... Hm, tror ni att hon kom? Not. Hon sprang det fortaste hon kunde fram till Jenny och försökte sno leksaken, när det inte gick så gjorde hon hela sitt register av konster framför henne, när det inte heller gick så satte hon sig framför henne och skällde uppmanande! Inte förrän jag typ gömt mig i skogen så kom hon störtande efter mig. Hon är otrogen så fort det kommer fram en skojjig leksak! Vi körde övningen några gånger och tillslut fattade hon, då kom hon som en racerbil och när jag ropade "varsågod ta den" vände hon i luften och kutade till leksaken. Men det satt väääldigt långt inne. Vi skall köra den här övningen nästa gång också, mycket behövligt. Fröken Jenny har en extremt kul leksak, den är som en stav med ett långt kraftigt elastiskt nylonrep och i änden på det så sitter det en fårpälsbit. Luma blir fullständigt tokig när Jenny plockar fram den, vet inte om det är råttjägaren som kommer fram kanske.

Efter kursen var slut och hundarna i bilarna plockade Bellas matte fram kaffetermos och Ballerina! Vi satt kvar ganska länge och pratade hund och häst. Otroligt mysigt.



När vi kom hem igen slaktade Luma sin bästa juck-gris....

3 kommentarer:

Cam sa...

Hm...känner igen det där med gossedjur som är slaktade på nolltid!!!! Kul med klicker kurs...vi provade men jag orkar inte vara så konsekvens och använda den. Ha de gott! Camilla

Udo sa...

Oh nooooohooho, min gris...

Myran o Matte sa...

Man kan liksom se det hela framför sig; hoppfull matte och supertokig hund som inte bryr sig om hoppfull matte! Jag tycker ni verkar ha hur kul som helst på inkallningsövningarna, fniss!