lördag 26 september 2009

Lydandskurs!

Idag var första tillfället på vår lydnadskurs. Roligt att äntligen komma igång. Jag är en riktig kurskärring, jag älskar att gå kurs och det har smittat över på Luma, hon blir jätteuppspelt när det är kursträning på gång. Vi kommer att vara 5 st, en tjej kom inte idag, de andra hundarna var en flattehanne på 2 år, en labbehanne på 15 mån och så vår kompis Elsa, gårdshund, 2,5 år. Att de andra hundarna var stora och mörka var ju en bra bonus, konstigt nog reagerade inte Luma på dem alls. Bra-bra!
Idag pratade vi om belöningar, att det skall vara så roligt att tex gå fot, att det nästan skall vara självbelönande. Varje moment skall delas in i småsmå steg och belönas STORT! Vi tittade även på ingångar och fotpositioner. Luma sätter sig ibland slarvigt och jag får skärpa till mig och BARA belöna när hon sätter sig rakt. Hon har bra koll på rörelsen, att gå in mot mig och sätta sig med kontakt, däremot har hon lite dålig koll på positionen. Hon kan ibland lika gärna sätta sig bakom mig och själv tycka att hon är jätteduktig! Om jag inte ger henne uppmärksamhet då så fortsätter hon att backa runt mig tills hon hamnar rätt.. En tjusig freestylerörelse visserligen men det är ju inte riktigt det jag vill åt nu. Vi blev grymt taggade och det känns som att Luma är på väg ut ur skendräktigheten, hon har varit på ett strålande studshumör hela dagen.

Vi har också hunnit med att passa Nipper och Tindra en stund. Där märktes det att Luma är på väg tillbaka, hon och Nipper har haft riktigt roligt tillsammans idag. Tindra däremot vill mest ligga som en stor säl på rygg och bli klappad på magen. Hon har haft ngr valpkullar och har så fina knapp-spenar i en lång rad!

6 kommentarer:

Hot Hippi sa...

Kul att Luma är sig sjäv igen, lycka till!
Vi är också i belöningstadiet som ska vara XXL!Har nog varit lite snål innan, men känns helt rätt.

King sa...

Tack för grattiset! Är så glad,glad,glad!!!!
Visst är det kul att träna, jag håller med dig så.
Kul att Elsa är med också.
Låter som om du har huset fullt med 3 hundar, varav två busråttor..
klappa om alla!

Ulrika sa...

Jag är också en kurstant he he. Fast nu går jag uppfödarutbildning en gång i veckan så det får räcka, men det har varit mkt utställningar så hundarna kan behöva en paus. Men jag blir ju lite sugen när du pratar lydnad... :P

King sa...

Hej igen!
Vår kursledare idag berättade att han precis kommit på att hans Golden gillade stora bollar, typ fotboll, stora bollar funkade mycket bättre än små som belöning. Gäller att hitta rätt! Som han sa: att jag inte kommit på det tidigare?!!
Jag brukar ta med mig hunden till affären så får han välja leksak själv!

Y sa...

Åh, vad roligt med lydnadskurs!! *blir lite avundsjuk*

Önskar att jag oxå varit mer noggrann med position vid ingångar i början av min träning för attans vad svårt det är att lära om en sådan sak har jag märkt! =/

Skönt att Luma börjar bli sig själv igen. =)

Myran o Matte sa...

Oh så bra att du går på kurs för då blir jag också inspirerad!
Lova nu att du skriver om varje kurstillfälle - det taggar!