torsdag 17 september 2009

Favoritfåtölj



Idag tassade Luma upp i sin favoritfåtölj igen. Jag flyttade på den för ca 2 veckor sedan. Endast kanske 4 meter, från en hörna till en annan i rummet. Efter jag flyttat på den har hon inte ens tittat åt den förrän idag. Väldigt intressant att det tog så lång tid att "gilla läget" att den nu står på en annan plats.
Vi har varit jätteförkylda och tyckt lite synd om oss själva. Har gått korta promenader och försökt uppsöka platser där hon kan leka lite med andra hundar och få av sig lite energi. Det börjar bli ganska tydligt att hon inte gillar hundar som är för "på", de som är för energiska, unga och bara brötar på. Då vill hon helst sitta ifred bredvid mig och bara titta. Är det en äldre hund som leker lite lugnare är det jätteroligt och då förvandlas Luma till den brötiga som bara studsar omkring. Idag träffade vi en 4-månaders aprikos kungspudel, jag tyckte att Bosse var underbar - Luma tyckte att han var äcklig och jobbig. I de situationerna är det som att hon tycker att det är en trygghet att få vara kopplad. Då sitter hon bredvid mig lugnt och tittar nyfiket. Är hon utan koppel blir hon indragen i leken och blir bara pressad av situationen och försöker värja sig. En lugn hund i taget verkar vara Lumas grej.

4 kommentarer:

Myran o Matte sa...

Tänk om man kunde få vara på "insidan" sin hund och förstå hur de fungerar och vad det är som gör en sådan sak som t.ex fåtöljen.

Tycker det låter som en liten söt tös som håller på att bli vuxen och kan välja sitt umgänge. Inget bröt här inte...

cecilia sa...

Ändå är hon bästa kompis med Majornas två brötigaste puckon..?

Hot Hippi sa...

Ska bli kul och se på Lördag hur mötet blir mellan Luma med Noella.som också är så försiktig och står gärna mellan mina ben tills hon bestämmer sig om det är ok att hälsa eller inte. Är det för mycket på runt om så stannar hon kvar och sitter gärna på min fot! Lilla skruttan, fast hemma är det full fart!

Y sa...

Jo, hönan hittade hem igen! =) Men det där med en pinne in i bröstkorgen lät ju riktigt läskigt... *ryser*

Lustigt med fåtöljen? Mina är snarare så att har de en favvofilt el. liknande kan jag lägga den precis var som helst (även i nya miljöer) så väljer de att lägga sig där direkt. Men det är ju det som är så roligt med dem - alla små egenheter! =)

Jag planerar oxå att komma på lördag, ska bli kul att ses igen! =) Hoppas det fina vädret håller i sig...