torsdag 23 juli 2009

trött hund

Har haft några nästan hundfria dagar då en väldigt god vän har gift sig vid havet. Luma har fått vara mycket med min mamma och Rose-Marie. På sätt och vis kom löpet lägligt där, hon är trött nu. Sover djupt och mycket. Hon är visserligen pigg och på när vi är ute, men däremellan så trött. Igår natt hade jag bäddat med frottéhanddukar så att vi skulle slippa trosan en natt, hon sover dåligt med den på, trampar bara runt. Iallafall så när jag vaknade imorse hade hon sovit på huvudkudden istället, den var jätteblodig och handdukarna orörda...



Har suttit med rasklubbens agilitypoäng idag, en bra bit över 100 resultat att föra in, folk är grymt aktiva på sommaren. Jag har imponerats så över en 2008-hund som har kommit upp i klass 3 på ganska kort tid. Luma är ju också född 2008 och jag kan få lätt ågren och känna att jag BORDE så mycket mer med henne. Vi håller fortfarande på med den verkligt basala träningen och ibland inte alls. Samtidigt vet jag att jag inte har kunskapen heller, utan behöver mycket handledning för att ta mig vidare från där jag är nu. Dags att börja anmäla till höstens kurser så det blir lite fart. Har hittat en lydnadskurs med klickerinriktning som jag vill gå och sen vill jag egentligen introducera agilityn nu. Funderat mycket på om det skulle bli rörigt för henne med både lydnad och agility, men har nog kommit fram till att det är mig det blir rörigt för kanske. Sen hoppas jag att vi kan fortsätta med klickerträningen hos Jenny varannan vecka som vi gjort tidigare. Ja, och sen hoppas jag såklart att plånboken tillåter mycket kurser såklart...

5 kommentarer:

Myran o Matte sa...

Myspys med löptikar, eller hur? Tycker du är lite förnuftig som skyndar långsamt med Luma. Finns många exempel på unga hundar som i rasande fart har klättrat i klasserna och när de är så där tre år så går allt utför och det skaffas en ny hund. Myran kan varken sitt eller ligg!!!! eftersom jag inte tycker hon är färdig för ren kommandoinlärning. Det enda hon naturligtvis kan är ovillkorlig inkallning. Så tat mä ro!

Hot Hippi sa...

Skönt att höra Myrans matte.Jag tycker lika.Skynda långsamt ,ni hinner.
Vi ska också gå kurser i höst på Hundstjärnan, inkallningskursen.
Jag tar med både Hippi och husse så vi kör samma komando,husse kör lite eget race!
Ska bli jättekul att träffas i Toöllarp.

Jenny Beckman sa...

Hej, håller med om att det låter lite hysteriskt.Lydnadskursen jag vill gå sträcker sig över 5 lördagar under hela hösten och det känns ganska lagom tycker jag. Det måste ju finnas lite tid för nya kunskaper att landa. Agilityn velar jag fram och tillbaka med, om jag skall vänta tills efter röngen kanske..Sen är det ju så klart farligt roligt att gå hundkurs!

Lina sa...

Myran & Matte verkar ligga helt i plan med Cärla & mig. Jag har kört massor av kontakt, men legat väldigt lågt med ren kommandolydnad. Ovillkorlig inkallning är viktigast av allt för det ger både mig och Cärla frihet.

Även jag skall försöka ta tag i kurser till hösten. Målet är att bli godkända i lydnadsklass 1 innan nästa kennelträff med Götängen!

Med min gamla hund (schäfer/Border collie/Labrador) tävlade jag lydnad. Såg massor av skrämmande exempel på hundar som var lydiga så länge de befann sig på plan, men som inte gick att ha lösa på promenad eller kunde ligga plats i skarpt läge i vardagen.

Jag tror att det viktigaste av allt är att ha ledarskap, glädje och kontakt med sin hund. Då kommer även hundens vilja att lyda och göra sin ägare glad.

Jenny, din blogg om Luma är underbar!

Ulrika sa...

Jag är också sugen på agility, kikar efter kurser...får se hur det blir till hösten. :P