måndag 13 juli 2009



Idag längtar vi lite efter våra hundkompisar i Göteborg. Vi har det så himla bra här, jag och Luma, men ibland saknar jag någon att prata lite hund och hundträning med. Våra vänner i Gbg går spännande klickertränarutbildningar, vallkurser och tävlar..Nu är jag nyfiken och vill ha lite inspiration. Känner mig lite off från hunderiet, vill dricka lite vin och prata hundträning.
Vi kämpar med fårträningen. De finns ju överallt, så det blir ganska naturligt på de flesta promenaderna. Imorse var det långlinan på, när hon såg fåren rusade hon bara på! jag nejade och trampade på linan. Hon blev lite snopen, är inte så van vid att jag Nejar med skarp röst. Men fåren är verkligen NEJ. Inget annat. Jag satte henne ner och hon lugnade sig och fick massor av beröm. När vi mötte fåren igen på nästa ställe, harklade jag mig ljudligt och vi gick förbi med slak lina. Men hon var spänd som en stålfjäder och tittade hela tiden på fåren... är så nöjd ändå. Men hon är lite svår att läsa när hon drar iväg och vill jaga. Primus lärde jag mig ha koll på, trots stor jaktlust. Det ska väl gå med Luma också, men hon har ett annat sätt. Rätt som det är så drar hon iväg som en raket och jag hinner sällan se att hon uppfattat en god doft, det går så himla snabbt...Tjoff, så är hon hundra meter från mig känns det som.

3 kommentarer:

cecilia sa...

Men skynda dig hem då! Det är inte lika trevligt att dricka vin och prata om hundträning ensam...

Y sa...

*s* Det är på gott och ont att ha hundar med bra näsa! En sekunds väl(?)doft kan ju räcka...

Malva har också gärna velat "valla" får förr, men sist blev hon faktiskt lite rädd av allt bräkande, så förhoppningsvis är hon lite off på dem nu. =P

Det ser iaf ut som om ni har det jättehärligt därute! =)

/Yohanna med flock

Ulrika sa...

Förstår verkligen att du saknar hundvännerna! Det är ju så roligt att träna ihop och prata om våra små älsklingar! Och dricka vin...!