onsdag 1 april 2009

Matjage

Lina har skrivit lite om sin matkamp med Cärla, som är en gårdshund i Lumas ålder. Det har varit skönt för mig att läsa, då Luma har bestämt sig för att maten helt plötsligt inte passar längre. Här är det torrfoder som serveras och så vill jag ha det, men efter Lumas magåkomma så vill fröken gärna ha fisk o ris varje dag och ännu hellre dietmat på burk. Hon petar lite i torrfodret när jag ställer fram det och går sen tillbaka till sin fäll. Idag på morgonpromenaden tyckte jag att hon såg så himla spinkig ut att jag gav efter litelite. När vi kom in igen satte vi oss i köket och jag fick henne att äta en hel portion valpkulor genom att kasta en och en över golvet! Då gick det helt plötsligt jättebra, när hon fick JAGA! maten över golvet. Roligt skall det tydligen vara. Så kan jag ju inte riktigt hålla på men det känns ändå skönt att jag vet att hon har lite mat i magen.




Vi håller på att träna in Hakan! Att hon när hon ligger ner också lägger hakan i golvet. Har fått tipset av vår aussiekompis, att det kan bra bra med ett "aktivt liggande" när man har en hund som gillar att ligga groda i tid och otid. Felix(aussie) som ibland tävlar i lydnad, pluttar också ut bakbenen när han lägger sig till rätta. det är ju såå charmigt men inget som hans matte vill ha på lydnasplanen. Vet inte om vi någonsin kommer så långt som till en start i tävlingslydnad, men det kan vara bra att få in redan nu. Hur som helst har jag skrattat mycket när vi tränat in detta, hon fattar så snabbt bland!

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Ja, du de små damerna kan vara lite kräsna ibland. Safira är inte så superglad i torrfoder och äter därför bara när hon måste. Så jag kör med färskfoder på morgonen (Naturesdiet). Men har nu hittat ett torrfoder som hon gillar, James Wellbeloved. Fast Luma återgår säkert till att äta sina torrkulor när godismaten slutar dyka upp ;)

Bo sa...

Jag vet att det är lätt att vara tuff när man sitter bredvid, men du kan vara lugn att hon inte svälter sig. Hon äter när hon blir tillräckligt hungrig. Manne är ju oxå matvägrare och inte har svultit ihäl.
/B