tisdag 7 april 2009

Koster


Äntligen på Koster. Jag har längtat, var här i februari sist. Vi tog en båt som gick vid 12 så jag och Luma var framme ganska tidigt. Efter att pumpen blivit igångsatt och kaminen tänd så tog vi en tupplur. Det känns lite konstigt att börja med det men vi är så himla trötta. Jag håller på att bli förkyld och Luma är nog trött av resan och kanske trött för att jag är trött.
Nu har vi i alla fall varit på stranden och busat. Här är väldigt lugnt idag, det var kaos i Strömstad kändes det som, fick snurra runt efter parkering och är inte helt hundra på att jag står riktigt bra med bilen i alla fall.
Igår kväll var jag på en jätteintressant föreläsning om HD och artros på hundar. Vi fick titta på röntgenbilder av olika höfter och höra lite om vikten av rätt foder till rätt hund, tung eller lätt ras. Föreläsaren, Maths Lindberg från Husdjurshälsan, sa tex att idag håller i stort sett alla torrfoder så hög kvalité att man skall vara försiktig med extra matrester och dylikt till hunden. Allt extra som hunden får ger ett överskott av tex kalcium och fosfor (kalcium bygger ben) och har man en hund med dåliga höfter så främjar det pålagringarna och ger ökad smärta för hunden….En A-höft är ju en perfekt höft, men har man en B eller C så kan man påverka den positivt genom kost och motion. Fick också lära oss att man helst inte skall röntga en tik när hon löper, eftersom hon är lite ”lösare” i höfterna då och det kan påverka resultatet negativt. Jag tycker ju att det är självklart att röntga Luma men det känns otäckt också, vill ju att hon skall må så bra som möjligt.

1 kommentar:

Lina sa...

Jätteintressant det du skriver om hur matrester kan påverka höfter och artros negativt. Då kan jag lugnt hålla fast vid min tro på att hundar mår bäst av ett bra hundfoder... Cärla äter förresten mycket bättre nu igen, men så har vi minskat hennes matranson med 25%så hon är nog lite hungrigare också!