måndag 2 februari 2009

Utmanad

Jag har blivit utmanad av snygga King att blogga om min hunds personlighet, jag skall göra mitt bästa.

· sätt och personlighet
· träning
· motor
· kamp
· uppfinningsrikedom
· råttfångartalang
· plus blogga senast tagna bilden (oavsett kvalitet)

Sätt och personlighet. Snabb med bra studs i! Vill vara i närheten, sover under täcket, frusen, pussas MYCKET och ofta, är ständigt på gott humör! Hon älskar att åka bil, gärna med värmen på fullt. Superpigg ute och lugn inne. Hon sover gärna på något av mina klädesplagg, och mjukt skall det vara, tror inte hon skulle komma på idén att lägga sig på golvet och sova. Tycker att stora hundar är läskiga, men vi jobbar på det och det har blivit mycket bättre.

Träning. Det känns som vi är precis i början av vår träning, men jag tycker att hon känns följsam och lättlärd. Älskar att träna, hör hon att jag tar fram klickern kommer hon studsande omedelbart. När vi tränar inne så knorrar och piper hon om hon tycker att hon gör rätt och jag inte fattar det. När vi går på "egenpromenad" utan andra hundar som stör, så är hon fantstiskt lyhörd, hon är ju bara 6 månader och jag tycker att hon är så duktig. Tror också att det blir skillnad i förhållningssätt när man haft hund tidigare. Nu gör hon lite egna lovar från mig och lyssnar verkligen inte alltid i skogen, men jag vet ju att det där är en period som går över, stressar inte upp mig om hon inte har fokus på mig hela tiden. Det enda som egentligen oroar mig är rädslan för stora hundar, men som sagt, vi jobbar på med det.

Motor: Ja absolut! Men en annan slags motor än den Primus hade (han var tidvis som en skenande monstertruck eller ngt liknande) Pigg och på skulle man kunna säga. Det skall bli spännande att se hur den utvecklar sig när hon blir äldre och vi tränar mer.

Kamp. Ja, gärna! Kampa är kul och hon ruskar om ordentligt när hon får tag i sin leksak. Men hon är ingen hund som morrar och går igång på det sättet när vi kampar. Ibland har det kommit ett litet morr men då skall hon vara väldigt uppspelt.

Uppfinningsrikedom: Jag har precis introducerat henne för ett hundspel och det tyckte hon var roligt. Hon är ganska uthållig när det gäller att komma åt godis som är gömt under burkar tex.
Råttfångartalang: Luma har nyligen upptäckt att hon är en råttehund. Vi hittade en äng med massa sorkhål och hon blev som tokig, grävde så att det sprutade jord omkring henne. Hon får gärna ta en och annan råtta för matte iallafall.


Senaste bilden, Luma i fönstret på i huset på Koster, hon tittar på kajor som leker i vedhögen.

Jag utmanar Felix , Udo och Safira

1 kommentar:

Anonym sa...

Utmaning antagen! :-)