onsdag 7 januari 2009

spår

Lumas första viltspår! Jag hade tänkt mig att jag skulle lägga 2 korta, men när jag kollade i frysen där jag borde ha 2 fina rådjursklövar, fanns där en rådjursklöv och ett jätteälgben! Trodde jag hade slängt det där enorma benet, men tydligen slängt den lilla klöven istället, klantigt. Så jag tog bara rådjursklöven med mig. Jag la ett ganska kort spår med den liten vinkel som kändes naturlig. Det fick gå längs med en liten djurstig vid GMBK och det låg lite mer än en timme. När vi kom dit och jag visade henne platsen där spåret började så stannade hon och nosade, så länge att jag undrade om hon inte fattade att det fortsatte sedan. Men efter en liten stund så började hon gå, långsamt och metodiskt. Vid vinkeln fortsatte hon först rakt fram, men jag stannade tyst och då hittade hon rätt med en gång! Duktig hund. När hon hittade klöven så tyckte hon att den var både spännande och läskig. Hon darrade i hela kroppen och nosade ytterst på tån av den. Hon tog den inte i munnen men smakade lite på den och när jag packat ner den så nosade hon mycket noga av platsen där den legat. Jag tror att hon tyckte att det var roligt, spännande var det helt klart ialafall. En väldigt bra start på dagen.

Det var nog inte helt fel att vara själva när vi la det första spåret. Men lite tråkigt blir det när man väntar på att det skall ligga till sig. Jag hade lite fika med mig och vi gick en promenad, men en valp kan ju inte gå i en timme medans spåret ligger, som en vuxen hund kan. Dessutom ville jag att hon skulle vara pigg när vi tog det. Så nästa gång hoppas jag på lite sällskap, annars kanske stickningen får komma med.



Jag var så duktig och tog kameran med mig, men tyvärr hade jag lämnat batteriet hemma så det blir en liten suddig mobilbild istället.

Inga kommentarer: