söndag 18 januari 2009

6 månader!


2 månader

3 månader

4 månader

5 månader

6 månader

En riktigt stor tjej nu.


En slags träningsstatus för nu:

Inkallningen: när vi går ensampromenad sitter den bra, hon kommer som ett skott, för det mesta. Har vi hundsällskap, kommer hon efter en stund., men hon kommer ända fram och det är numera inga problem att ta på henne halsbandet igen.
Koppelträning: Samma som ovan, när vi går själva är hon lyhörd och drar väldigt lite. Ofta kommer hon själv in till sidan och söker kontakt. Har vi sällskap så är det den andra hunden som gäller och hon drar på ganska bra, svårt att få kontakt med henne då. Om vi är och tränar på Brukshundsklubben, då gör det inte så mycket att andra hundar är med, hittills har hon verkligen varit med mig och lekt och sökt mycket kontakt.
Sitt och ligg: Sitta verkar hon kunna göra på vilket underlag som helst. Ligger däremot gör man absolut inte i blött gräs eller snö.
Targetstickan följer hon som hon aldrig gjort annat, den är kul tycker hon. Jag har däremot själv inte riktigt klurat ut hur vi skall använda den ännu.
Tramptarget: inte tränat den på att litet tag, men den har varit rolig, nästan för rolig, hon har rusat fram, studsat på den och rusat tillbaka till mig. Jag har fått jobba med att hon stannar kvar på plats och inte rusar därifrån.
Klossträningen, hon går upp med båda framtassarna och har precis börjat flytta bakbenen lite. Jätteroligt. I början krafsade hon och ville tugga på klossen, men det verkar hon slutat med nu.
Backa: vi backar längs med köksbänken och det går bra, men jag har en känsla av att hon kommer att racerbacka ifrån mig när vi kommer till en längre vägg. Hon liksom vill springa bakåt.
Lek: Ja! Mycket och gärna, men ibland på nya platser måste de nosas av först innan det kan lekas.
Viltspår: det hoppas jag att vi skall kunna fortsätta med. Jag tycket att det är väldigt roligt och jag önskar att hon också kommer att tycka det.
Övrigt: hon sover under täcket eller på min huvudkudde, gärna länge på morgonen. Kan sova borta hos "mormor och morfar" när jag är i Dalsland och jobbar. Älskar att åka bil. Kan var ensam någon timma utan problem. Skäller inte inne (hoppas det håller i sig) fast när posten kommer är det svårt att hålla tyst förstås. Helt rumsren hemma, men hos Udo och Cartman så kissar vi minst en gång varje tillfälle vi hälsar på.
Just nu känns hon som en trygg, rolig och cool typsom det är väldigt roligt att lära känna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så vacker Luma är! Och så duktiga ni är att träna tillsammans!

Anonym sa...

Hej på er! Kul att ni hittat till Olsens blogg. Roligt att läsa er blogg. Verkar som om Luma också gärna drar sig på morgonen ;-))) Riktiga livsnjutare de här gårdshundarna. Hälsningar