lördag 24 juli 2010

En ny inneboende?

Jaha, vi har haft en liten räv som smugit in i källaren och ätit upp kattmaten. "Problemet" åtgärdades med en liten kattlucka som endast katterna kommer in genom. Men nu verkar det vara så att den flyttat in under mitt dass. Så igår när jag matade katten Marja-Lisa så kom räven istället och försåg sig. Marja-Lisa vill inte äta med de andra katterna utan vill hellre hänga med mig och Luma, vi känner oss hedrade.
Nere i högra hörnet på bilden sitter Marja-Lisa och tittar på räven som äter upp hennes mat.

Rävar är ju otroligt fina, men de skall vara i skogen tycker jag. Den här var i storlek med Luma och hade de finaste svarta små tassar! Här på Koster kan rävarna vara bärare av en mask som kan vara farlig för hundar, så NÄ, jag vill inte ha räven här.

12 kommentarer:

Bosse sa...

skall jag kvista över med bössan under armen ?

Cecilia sa...

NEJ! Kan du inte ge den avmaskningsmedel i kattmaten???

Bosse sa...

eller råttgift?

King sa...

Farligt söt alltså?!!!

Tar avmaskning bort just den masken?

cecilia sa...

Om avmaskningsmedel funkar på Luma, så funkar det väl på räven också!? Råttgift hjälper nog inte mot mask...

Bosse sa...

Kram Cecilia!
Rävar är vackra djur och så länge det inte finns speciell anledning så skall dom såklart få finnas i naturen.
Men just den masken som (av nån för mig obegriplig anledning) finns på Koster förordsakar mycket allvarliga och obotlig sjukdom hos både hund och människa. Därför borde, enligt min mening, Koster rensas från sitt befintliga rävbestånd. Att sen plantera in frisk räv från faslandet vore ju självklart.

/B

Jenny Beckman sa...

Jag håller med dig Bosse, kanske borde man ta bort hela beståndet, vänta ngr år och sen plantera in friska rävar. Fast nu när jag googlade så visade det sig att man funnit samma mask även på räv i Skåne, så den kanske finns på många ställen redan.

Fransk hjärtmask heter den.

Cecilia och Birgitta, ja man kan avmaska bort den, men det är viktigt att avmaska med jämna mellanrum därför att om den fått sprida sig i kroppen på hunden, då proppar mängden av de döda maskarna igen systemet och hunden tvärdör när man avmaskar den. Tror att det är 2 hundar som dött härute av detta.

Tydligen är det sniglarna som är mellanvärdar, så mest orolig ska man nog vara med valpar som proppar i sig allt de ser...

Själv försöker jag nu svälta ut räven så att den flyttar till campingen eller nåt istället.

Myran o Matte sa...

Wild Life! Men jag håller med, rävar är ju inte riktigt sunt så lite svält kanske får den att hålla sig borta. Gud tänk om Luma fick hjärtmask...hu hemska tanke!

Skogsstjärna sa...

Lycka till att få bort den, låter ju inte roligt med fransk hjärtmask.

Bosse sa...

Men jag ler fortfarande åt Cecilias lätt torra och extremt roliga kommentar om att råttgiftet förmodligen inte hjälper mot mask.

/B

King sa...

Trist, luftgevär då kanske och skrämma iväg den? Tråkigt med allt äckligt som sprider sig....

Lycka till!

Y sa...

Vad synd med masken, för räven var ju jättefin, och det hade ju varit hur kul som heslt att ha en egen liten rävkompis. =)