lördag 25 september 2010


Igår var det lite hetsigare än vanligt när vi åkte upp mot Strömstad. Fredagstrafiken var tjock upp till Uddevalla och i Tanum var det vägbygge. Vi var något stressade när vi sprang till båten. Men vi hann. 2 timmar i ett regnigt Strömstad i väntan på nästa båt hade varit döden. På måndag börjar hummerfisket och båten var lika full av bagage som vid högsommartid. Luma och jag fick sitta utomhus på vår väska för det var proppfullt överallt.
Återigen så fascineras jag av hur lätt Luma är att vara med. Alla avvikelser från rutinerna blev en fullständig katastrof för Primus, han förvandlades till ett stressat folkilsket monster. Det var så synd om honom. Luma scannar av och gillar läget. Igår tex kom det på en jättefin ung tollare på båten. Han gjorde ett närmande mot Luma, hon blev riktigt arg och trängd. De flyttade sig en liten bit bort och Luma låg och spanade ett tag och efter en stund så bjöd hon in till lek.
Så tycker jag att hon funkar i de flesta situationer, hon kollar av att det inte är otäckt och sen är det lugnt. UTOM när det gäller skott då. Där verkar det vara bom stopp. Jag har inte riktigt trott på de där skott och fyrverkeriskivorna, men det kanske är värt att pröva? Någon som har erfarenhet av dem?

2 kommentarer:

cecilia sa...

Jag tycker du ska prova det där med skivan. Men jag skulle även testa Zylkene (som Udo fick förra nyår och som gjorde honom helt cool fast utan några som helst biverkningar typ trötthet etc.) Kanske i kombination med skivan också?

Bosse sa...

jag tror på gradvis och långsam tillvänjning.
Lek och stoj medans det smäller lite i bakgrunden.
En sak som är viktig är att du inte visar NÅGOT. Inte kolla efter hennes reaktioner, ingenting, bara forstätta leka eller träna henne med något hon gillar.

/B