lördag 21 november 2009

Kursavslut

Eftersom det är ohållbart i längden med avgasrör i lampsladdar så har Felician fått åka till bildoktorn. Min bildoktor heter dock Benny och inte Bosse.



Det var sista gången på vår kurs idag, tråkigt. Fast kanske lika bra det för idag var vi nog de mest obegåvade eleverna som vår fröken haft på länge. Jag trasslade till det, blev osäker och Luma blev förvirrad och satt på rumpan och rörde sig inte ur fläcken. Elsa hade en liknande dag. När Emelie skickade henne över hindret bestämde sig Elsa plötsligt för att fortsätta fram till oss när hon ändå hade farten uppe. Luma var ju inte sen att hänga på. Så två racergårdisar for helt plötsligt runt i 190 på lydnadsplanen.. Fröken undrade lite vad som hände borta i "den danska hörnan". Emelie och jag var trötta och bara skrattade, vad ska men göra.
Jaja, vi samlade ihop oss och fortsatte med uppgifterna på ganska gott humör.

Idag pratade fröken Karin om vikten av att kunna kedja ihop flera moment, att hunden inte förväntar sig att den skall ha godis efter precis varje litet rätt utfört betende, utan kanske en större belöning efter 2-3-4 betenden/moment istället.
Vi pratade också om vikten att börja föra in tävlingsmässiga belöningar..
I brukset är de tydligen lite mer överseende än i lydnaden. I lydnaden så är det ganska "små" utspel man kan göra med sin hund. Men som fröken sa, hellre att få ett avdrag på helheten och leka/spela upp hunden mellan momenten och ha en hund som tycker att det är kul, än tvärtom. Jag håller med. Alla hundar är ju olika, men jag kan tänka mig att Luma behöver lite mer pepp mellan momenten än bara en "dunk i ryggen"..
Nu blir det egenträning för oss fram till april ungefär....

5 kommentarer:

Helena o Nila sa...

Hmmm..vem är Elsa? Också en gårdis?

tack för titten hos Nila. idag mår hon bra igen, är fortfarande svullen i läppen men visar ingen smärta varken dä reller i magen. JAG tror hon bllivit biten av kuse eler hund o fått en reaktion på det. magonta vet i 17 men kanske hon regerade i muskulaturen pga atthon skakat så länge, typ träningsvärt. Ja jag vet inte men det är dn enda förklaring jag kan komma på.

Nu är det full fart på henne igen.. pigg som en mört o ständigt arbetslös. (enligt henne själv)
Hoppas bara att svullnaden också ger sig...

Visst är det kul med lydnad? Vi gick också en kurs nyss. Tänkte vi skulle ha något o träna inne i köket i vinter när det är som kallast. =)
Ha det så bra i höstmörkret!

King sa...

Klart att man måste springa lite med kompisen?!!!! Det hade King också gjort!
Vad jag försår är det snarare regel än undantag att det händer grejer på LP1. Hundar med spring i benenen både på platsliggningen och mellan momenten!
Det är ju inte säkert att hunden gör som den brukar när man kommer till tävlingsplanen...

Skönt att bildoktorn kunde fixa bilen, vår behöver operation!

Myran & Matte sa...

Huga! Ser dyrt ut att ha en Benny under sin bil.
Så det kan bli på kursavslutning och allt. Kan inte hjälpa att jag förstår Lumas frispel på planen...hon har ju humor! Hon är nog rätt nöjd med sin avslutade kurs med tanke på det underbara vädret som råder!!!!! Abborrstövlar på kan man väl säga i nuläget.

Lena sa...

Hallå där
Så trevligt att ni träffat Åssborn. Är så jätteglad för att han kanske blir pappa till Eskas nästa kull. Det blir kanonbra. Synd att ni bor så långt bort, men massor av bilder kommer såklart om det nu blir smått. Alltid något. Och vem vet, kanske någon av bäbisarna flyttar söderut. Ha en fortsatt härlig vinter.
//Bensbytjejerna

Hot Hippi sa...

Luma,du har världens bästa matte!