söndag 3 juni 2012

Igår gjorde vi MH, jag och Luma, tillsammans med ett gäng gårdshundar på Kinds BK. Jag har aldrig tidigare sett ett MH i verkligheten, bara på diverse filmer på nätet, så det blev en riktigt rolig dag. Innan hade jag pratat med kunnigt folk och försäkrat mig om att beskrivaren inte skulle pressa hunden för mycket eller utsätta den för risker. Nu i efterhand så känns det lite överdrivet, men jag är ju rädd om min gris så då får man väl vara lite töntig.
Vad jag inte alls var beredd på var att Luma skulle tycka att det var så kul. Visst blev hon skrämd av spöken och skrammel, men hon laddade om inför varje nytt moment och var supertaggad hela tiden. Det var grymt att se. Skotten hoppade jag över helt. Jag vet ju hur oerhört berörd hon är av det så jag ville inte chansa och det är jag nöjd med.
Vid samtalet med beskrivaren (Anders Olsson) efteråt sa han att "du har en häftig tik som du kan göra mycket med". Det värmer ju ett mattehjärta såklart.
Jag resonerade om att hon tog lite lång tid på sig innan hon insåg att tex spökena inte var farliga, men han tyckte inte att jag skulle bry mig om det alls, eftersom hon var helt fri från rädslan när hon hade funderat färdigt.
Så, Luma är en häftig tik som är aktiv, leker och jagar trasor som en galning, behöver lite tid när hon blir rädd och får hon bara det är hon en cool typ. Om leken sa beskrivaren "det var ju ganska mycket döda, inte så mycket dra..." och ja, hon har ju ett par sork och råttliv på sitt samvete, så det är alldeles riktigt.

Jag tittade på de flesta beskrivningarna och det var intressant hur olika hundarna och deras reaktioner var. Däremellan hann vi träna lite på planen och fika med de andra förarna. Skall absolut försöka ta mig tid att titta på fler beskrivningar, roligt!

Tyvärr tog jag inga bilder, trots att jag hade kameran med mig. Så dumt.


3 kommentarer:

Anna sa...

Men va kul och Grattis till bra omdöme!

Kram från Rallybally

Eva och corgitjejerna sa...

Visst är det kul med MH! Och ett stort grattis till din superhäftiga Luma Puma, världens bästa råtthund!

Anna sa...

Nästa gång du e hemma kan vi väl ta en långis i skogen med lite fika? Koppeltvång för Felix men LumaPuma kan ju springa hej vilt om hon vill.

Kram