torsdag 2 december 2010

Tillbaka efter äventyr i Dalsland. Upp i söndags i snöstorm och oplogad väg, 4.5 timmars resa. Väl uppe har det varit svinkallt, massor av snö och oändligt vackert. Igår när jag skulle hem startade inte bilen alls. Några nätter med temperatur runt 26 minus var inget Skodan gillade. Världens snällaste vaktmästare hjälpte en adjunkt i nöd och kom med startkablar. Inte ens det funkade, men efter att ha rullat den ner för Dals Långeds brantaste backe så gick den som den aldrig gjort annat. Jag blir helt handfallen och vet inte hur jag skall bete mig, gasa mycket eller lite, JAHA, laddar batteriet ur när det är kallt? Känner mig dum och brudig och jättetacksam för hjälpen som kom. Fet chokladask inhandlades till gubbarna på Konsum innan jag drog.
































Bild som Anna tog förra vintern på Luma när hon fick kramp i tårna i kylan.
Nu är vi där igen, burr för en gårdshund med naken mage. Gårdisen är ju ändå en nordisk arbetande ras, så jag fattar egentligen inte hur de kan ha så lite päls. Men de kanske bara jobbade inomhus i kostallet när det var kallt. Eller som magvärmare åt bonden..
Jag har köpt en fleeceoverall till Luma, den kom i brevlådan igår. Något trång över bröstkkorgen såklart men jag skall sätta i en liten kil så blir den nog perfekt. Luma trillade nästan omkull när det var ben på täcket. Blir lite overallterapi innan den kan användas tror jag...

4 kommentarer:

Myran o Matte sa...

Lilla skruttan så kallt det måste vara om tassarna. Till och med Myran fick en släng av köldkramp igår och då var det bara 12 minus.
Så vad hjälper en lôpotta när det är fötterna man fryser om?

cecilia sa...

Som vattenapporterande pudlar - hahaha! Pälsen blir inte torr utan föning. Löjligt!
Men jag tror att gårdshundarna mest jagade möss inomhus på vintrarna. Eller också hade de kanske bättre päls innan min pappa förstörde rasen!?

Y sa...

Inte bara Bellis utan även Banza och Malva har fått köldkramp i år... Trodde aldrig jag skulle få se det på Malva - en snöhund från Canada som ska kunna apportera i isvakar?! =P Så inte konstigt att de små gårdshundarna tycker det är lite kyligt.

Bosse sa...

det måste ha med saltet på gatorna att göra, hemma får Manne det var 50 m. Här uppe aldrig.

Vi kanske skall starta en kampanj mot saltfria gator på
FB, eller nåt.

/B